Baardwijk JO9-1 neemt drie punten mee uit Drunen

RKDVC JO9-2

Onder 9 zaterdag, JO9-1, 2e klasse 13

25 maart 2017 10:15

Op een zonnige zaterdagochtend moesten we aantreden tegen RKDVC JO9-2. Midweeks hadden we RKDVC JO9-1 al op 0-0 kunnen houden tijdens de Pup-Cup bij RKC. Dat zou het nodige vertrouwen moeten geven. De heenwedstrijd eindigde destijds in een krappe 2-1 overwinning waarbij we zeker niet mochten klagen over de uitslag. We waren dus gewaarschuwd en ondanks dat onze tegenstander nog geen punt heeft gehaald, zou het niet gemakkelijk worden. Omdat de JO9-2 vandaag geen wedstrijd hoefde te spelen, mochten we Imano en Berat lenen. Hierdoor hadden we tien spelers tot onze beschikking en daarmee ook meer mogelijkheden met de opstelling en het wisselbeleid.

Vooraf aan de wedstrijd hebben we duidelijke afspraken gemaakt. We spelen ons eigen spelletje. Het veld groot maken in balbezit en klein bij balverlies. We zouden laten zien dat we deze wedstrijd echt wilde winnen en dat begon met druk zetten op de bal. Met drie wissels hoefde niemand zich in te houden. Als je moe bent, geef je dat aan en dat wordt er gewisseld.

De wedstrijd begon zoals de vorige keer. Een fel en aanvallend RKDVC die de in de beginfase de bovenliggende partij was. Al vrij snel herpakten we ons en ging het tempo omhoog. Na een paar kleine kansen over en weer leek het dat de slag om het middenveld de doorslag zou gaan geven. Baardwijk was fel en beschikte over veel loopvermogen met Stefano, Jayson en Imano. Zij vochten felle duels uit op het middenveld die veelal in ons voordeel werden beslecht. Nadat de bal weer een keer was veroverd op het middenveld, kon Stefano opstomen. Uiteindelijk bereikte hij Stefan die de bal via een verdediger over de keeper heen lepelde: 1-0. Gezien de verhoudingen op het veld was dit een verdiende voorsprong te noemen. Baardwijk bleef goed voetballen en hard werken. Verdedigend gaven we geen kans weg omdat Ted en Dilano weer uitstekend stonden te verdedigen. Soms werden de ballen zonder te kijken naar voren gespeeld, maar meestal werd er goed opgebouwd. Mede omdat Kaj de ballen niet elke keer een ros naar voren gaf, maar goed de zijkanten zocht waar of Ted of Dilano de bal kon oppakken en verder aan de aanval kon bouwen. In de eerste helft kreeg Berat nog een kansje. Zijn schot werd keurig gekeerd door de keeper van onze tegenstander. In de eerste helft werd niet meer gescoord, dus gingen we naar de thee met een 1-0 voorsprong.

De tweede helft begon RKDVC erg sterk. Er werd vol druk gezet op onze goal. Het was duidelijk dat de drie punten nog niet in de tas zaten. Er volgde een corner die door onze verdediging werd weggewerkt. De bal kwam voor de voeten van een tegenstander die hem voortreffelijk in de bovenhoek krulde. Een knappe goal en natuurlijk ook de gelijkmaker. RKDVC wilde erop en erover, maar daar dachten onze jongens anders over. Een minuutje later veroverde Stefano weer een bal op het middenveld. Hij vond Stefan, die op zijn beurt Berat vrij zag staan. Dit maal was de kans wel besteed aan Berat en met een hard schot werd het 2-1 voor Baardwijk. Dat was een mentale tik voor de tegenstander en de kopjes gingen wat hangen. Baardwijk bleef relatief gemakkelijk overeind. We werden wel onder druk gezet, maar we raken steeds meer gewend aan het hogere niveau. Daarom konden we ons onder de druk uit voetballen. Het was ook mooi om te zien dat er voor elke meter werd gestreden. Zeker op het middenveld, waar in de tweede helft ook Talha vocht voor wat hij waard was. De slag om het middenveld werd dus beslist in ons voordeel. Dat resulteerde in een grote kans voor Kay, maar hij vergat zijn sterke lichaam te gebruiken en helaas ging de kans verloren. Aan de andere kant was het bijna gelijk, toen een speler van RKDVC de achterlijn leek te halen en de bal scherp voor de goal bracht, waar de spits van dienst de bal in het net schoot. Echter, de bal bleek al over de achterlijn te zijn geweest. Geen doelpunt dus. Baardwijk bleef de betere ploeg en de twee spelers van de JO9-2 bleken een zeer welkome versterking te zijn voor ons. Dat bleek wel toen Berat na een mooie aanval de bal bij Stefan bezorgde. Stefan ging één op één met de keeper en schoot de bal strak in de hoek. Geen houden aan. 3-1, en daarmee de beslissing in de wedstrijd. RKDVC was het geloof op een goed afloop verloren en Baardwijk speelde de wedstrijd keurig uit. Een knappe overwinning, met goed voetbal en de juiste wedstrijdmentaliteit.