11. Ruud Schalken

RWB’er met Geel/Zwart bloed

In de rubriek Kennismaken met … op de website en overige Social Media van Baardwijk worden Baardwijkers in de gelegenheid gesteld zich voor te stellen aan eenieder die Baardwijk een warm hart toedraagt.

Deze keer is het de beurt aan een RWB’er met geel/zwart bloed.

Naam:                  Ruud Schalken
Geboren:              1 januari 1973
Club(s):                R.W.B. en Baardwijk
Functies:             Trainer, leider, TC jeugd, Lid Jeugdcommissie, supporter
Dagelijks leven:  Vader van Nik (JO17-1) en Stefan (JO14-1), getrouwd met Janine Schalken.

Ruud_Schalken_2_van_3_06-29-2020.jpg

1. Terugkijkend op je actieve voetballoopbaan, welke positie heb je het meeste gespeeld en wat waren je sterkste / zwakste punten ?’

Ik heb op diverse posities gespeeld, voornamelijk rechtshalf en mid-mid, maar ook op de rechtsbuiten positie. Mijn sterke punten waren mijn techniek en overzicht. Duelkracht en startsnelheid waren niet om over naar huis te schrijven.

1. In alle elftallen heb je wedstrijden gespeeld, veel trainers en leiders gehad!
    Aan welke trainer en/of leider heb je de leukste herinnering ?

De beste herinneringen heb ik aan Leo van Heumen toen ik in de A-jeugd van RWB speelde. We werden kampioen dat jaar en dat kwam voor een groot deel op het conto van Leo, die precies de juiste man was op het juiste moment.

1. Wat is je mooiste herinnering bij Baardwijk ?

Dat zijn er inmiddels al flink wat. De mooiste wat betreft het voetbal was toch wel het onverwachte kampioenschap met de JO10-1 in de laatste wedstrijd van de competitie, toen we met 11 doelpunten verschil moesten winnen. Met de rust was het pas 3-1, maar na de rust gingen we helemaal los en wonnen we uiteindelijk met 14-2. Een andere mooie herinnering is het 100-jarig bestaan. Dat was een fantastisch feest en het laat zien waar een kleine club groot in kan zijn.

1. Wie is de Allerbeste voetballer van Baardwijk die je op de velden van Baardwijk hebt gezien ?

Zonder twijfel Arno van Broekhoven, Roy Strengers en Janik Coenen. Niet geheel toevallig ook mijn “collega’s” bij de JO14-1. Ze hebben me niet gedwongen om dit te zeggen trouwens…

1. Welke functies heb jij in de afgelopen jaren vervuld binnen Baardwijk ?

Ik ben een jaar of 9 geleden begonnen als leider bij de F-jes. Een jaar later ben ik  gestart als jeugdtrainer en dat doe ik nog steeds met veel plezier (bij de JO14-1 van komend seizoen). Verder heb ik regelmatig wat vrijwilligerstaken opgepikt rondom het Taartentoernooi en het Schoolvoetbaltoernooi.

1. Met ingang van seizoen 2020-2021 treed je toe tot de Technische Commissie Jeugd en de Jeugdcommissie van v.v. Baardwijk. Waarom deze keuze ?

Vanwege het feit dat er wat mensen stopten met deze commissies ben ik gevraagd of ik daar een rol in wilde spelen. Ik vind het belangrijk dat zaken voor de jeugd goed zijn geregeld, dat er goed wordt gecommuniceerd met elkaar en dat er goed wordt geluisterd naar de jeugdspelers, zodat de iedereen op de juiste plaats terecht komt en ze met plezier hun wedstrijden kunnen spelen. Ik denk dat ik daar een aardige bijdrage aan kan leveren. Elk jaar proberen we voor de jeugd weer een aantal leuke activiteiten, clinics en toernooien te organiseren. Daar doen veel mensen binnen de vereniging heel hard hun best voor. En daar wil ik ook mijn steentje aan bijdragen.

1. Kun je nog een leuke anekdote vertellen ?

Na afloop van de afsluiting van het seizoen van, volgens mij de F3, zijn we met een aantal mensen nog even een “afzakkertje” gaan pakken in het Laageinde. Om daar te komen werden eerst de kinderen in één auto gepropt en weggebracht. Daarna was het de beurt aan de ouders. Die moesten ook (bijna allemaal) in één auto. Toen we aankwamen bléven er maar mensen uit de auto komen tot grote hilariteit van enkele omstanders.

Maar dat is slechts één anekdote. Er zijn nog veel meer mooie herinneringen.

1. Wat zijn je verwachtingen voor het seizoen 2020 – 2021 ?

Voetballend gezien hoop ik dat Baardwijk 1 onder leiding van het nieuwe trainersduo Ruud en Frans de weg omhoog weer weet te vinden. Ik verwacht ook van de selectie dat ze zich daar voor de volle 100% gaan inzetten. Verder verwacht ik dat we met de jeugdafdeling weer een mooi seizoen gaan draaien en dat we weer een paar kampioenen kunnen  huldigen.

1. Wat zou je nog kwijt willen over het voetbal bij v.v. Baardwijk ?

Baardwijk is een warme, gezellige vereniging waar niemand onbekend is. Baardwijk is meer dan alleen maar een voetbalclub. Het is ook een vereniging waar gezelligheid hoog in het vaandel staat. Ik hoop dat we als club verder kunnen groeien, zowel in ledental als in de organisatie, met in het achterhoofd dat Baardwijk een echte familie club is. En dat moet ook zo blijven.