14. Cor Coenen

Cor_Coenen_2_1_van_1_08-18-2020.jpg

In de rubriek Kennismaken met … op de website en overige Social Media van Baardwijk worden Baardwijkers in de gelegenheid zich voor te stellen aan eenieder die Baardwijk een warm hart toedraagt.

Deze keer is het de beurt aan Cor Coenen, bekend als lokettist van v.v. Baardwijk, op dit moment het erelid dat het langste lid is van de vereniging: 79 jaar.

Naam:                  Cor Coenen
Geboren:            28 april 1932 (88 jaar)
Club(s):                 Baardwijk
Lid sinds:             1 september 1941
Functies:             Speler, Contributie-inning, Toto, Lotto
Werkzaam:        Werkzaam geweest bij Wormers (schoenmaker) alsmede demonstrateur bij Greve Schoenen, uiteraard in Baardwijk.

Lidjaar 1941; In de oorlog lid geworden op 8-jarige leeftijd als voetballer?
De eerste jaren als voetballer op de Lië, het voetbalveld van Baardwijk tussen het Hoogeinde en het kanaal. Na de oorlog voetballen op het voetbalterrein aan de Olympiaweg waar nu de atletiekvereniging is gevestigd sinds de jaren vijftig ook nog enkele wedstrijden gespeeld aan de Akkerlaan waar het huidige sportpark is gevestigd. Helaas door een knieoperatie op 26-jarige leeftijd moeten stoppen met de actieve voetbalcarrière.
Mijn sterke punten waren het hardlopen en het scoren, en in de jeugd was er een echte slogan voor mijn voetbalspel: “punten met de schoen, scoren kon de Coen”.
Mijn zwakke punt was mijn rechtse been, alles deed ik met links.

Lokettist, contributie-inner, toto-lotto ophaler?
Na de actieve voetbalcarrière heb ik de werkzaamheden van Jan de Kloe overgenomen, vrijwillig voor v.v. Baardwijk de contributie innen aan huis bij de leden.
Ook mocht ik de toto- en lottoformulieren ophalen bij de leden van Baardwijk.
Nadat de Nederlandse regering in overleg met de banken had besloten dat de betalingen van de Toto en de Lotto digitaal dienden te geschieden nam de inning van de contributie e.d. af waardoor er meer tijd vrij kwam om entree te heffen bij de thuiswedstrijden van v.v. Baardwijk. Ruim 40 jaar heb ik entree geheven bij de ingang van het sportpark, waarvoor ik in 2016 gehuldigd ben door de KNVB met de Zilveren KNVB speld.

Wat is Uw leukste anekdote bij Baardwijk?
Een leuke herinnering: Een prijswinnaar van de lotto (prijs onbekend) gaf 100 gulden nadat hij prijs had gewonnen, maar ook tijdens de contributie-inning waren er leuke momenten, een van deze momenten was tijdens de inning van de contributie dat na het aanbellen de kinderen des huizes open deden en je op de achtergrond hoorde roepen: “Zeg maar dat we niet thuis zijn”, om op een later tijdstip de contributie te kunnen voldoen.

Wat is uw mooiste herinnering bij v.v. Baardwijk?
Begin jaren 60 mocht ik tijdens mijn actieve voetbalcarrière kampioen worden met Baardwijk 4, een geweldige ervaring, met een mooie rit op de platte kar door Baardwijk.

Kunt u nog een aantal spelers benoemen waar u meegespeeld hebt, of die op uw een goede indruk hebben gemaakt?
Keeper Kokkie, Wim van Helvoirt, Cor Leijtens, Drik van Gelder, Harrie Klerx Sr. en Leo Slaats zijn een aantal namen die ik me nog goed kan herinneren.

Het Corona (COVID-19) virus
“Na alle tijden die ik mee heb mogen maken, oorlog ’40-’45, Mexicaanse Griep, Sars, enz., vind ik de maatregelen een beetje overdreven.”
Familie en vrienden houden rekening met het virus en de maatregelen omdat van vader, opa en vriend in de risicogroep valt.

Wilt U nog iets kwijt over v.v. Baardwijk?
Komend seizoen, als ik 80 jaar lid ben, wil ik graag met de spelers en begeleiding van Baardwijk “weer” op de Platte Kar om een kampioenschap te vieren.

Doe jullie best!, ik zal zoveel als mogelijk jullie komen aanmoedigen.