16. Janik Coenen

In de rubriek Kennismaken met … op de website en overige Social Media van Baardwijk worden Baardwijkers in de gelegenheid zich voor te stellen aan eenieder die Baardwijk een warm hart toedraagt.

Deze keer is het de beurt aan Janik Coenen

Naam:                  Janik Coenen
Geboren:            16 september 1998
Club(s):                Baardwijk
Lid sinds:             30 september 2005
Functies:             Speler, Trainer, Jeugdcommissie

1. Al 15 jaar lid van v.v. Baardwijk, terugkijkend op je actieve voetballoopbaan, welke positie heb je het meeste gespeeld en wat waren je sterkste / zwakste punten?
    De posities waar ik vooral heb gespeeld is centraal en op de back posities. Mijn sterkste punten zijn vooral de duelkracht, en het coachen binnen het veld. Mijn zwakste punt is vooral mijn snelheid.

1. Welke functies heb je vervuld / vervul je bij Baardwijk ?
    Ik ben binnen Baardwijk al zo’n 6 jaar trainer van de jeugd. Ik ben hiermee begonnen toen ik 15 was en ze een trainer zochten voor een F team, ik had hier zoveel plezier in dat ik op dit moment trainer ben van de JO-14 waar we op dit moment 1e klasse mee spelen. Ook heb ik 1 jaar in het jeugdbestuur gezeten, doordat ik nog op school zit en zelf ook nog voetbal werd dit te veel voor mij.

1. Mooiste tenue en sportpark van de tegenstanders waar je tegen gevoetbald hebt?
    Ik heb niet echt een voorkeur qua mooiste sportpark of tenue. In de jeugd speelden ik altijd graag tegen neo’25, wij streden vaak met hen om het kampioenschap en deze wedstrijden zorgden altijd voor veel strijd binnen het veld.

1. Mooiste voetbalmoment in jouw carrière?
    Als trainer zijnde is dat het onverwachte kampioenschap met F1 van dat moment. We moesten in de laatste wedstrijd een achterstand van 11 doelpunten goed maken tegenover de nummer 1 van dat moment. In de rust stonden we nog maar met 3-1 voor, in de tweede helft scoorden we goal na goal waardoor we uiteindelijk met 13-1 wonnen en het kampioenschap konden gaan vieren.
    Als voetballer kies ik dan voor het kampioenschap in de A1 (nu 0-19). We hadden dat jaar een erg sterk elftal met een 15 tal spelers die stuk voor stuk aan elkaar gewaagd waren, we streden dat jaar samen met SVSSS om het kampioenschap. We waren met het team en begeleiding een sterke eenheid wat zich terug betaalde op het veld, we trainde hard en iedereen wilde extra meters maken voor elkaar, dit alles heeft er toe geleidt dat we kampioen zijn geworden, en het natuurlijk goed hebben gevierd.

1. Voetbalhumor?
    De meeste voetbalhumor die ik heb gehad is tijdens de toernooien in de jeugd. We zijn met ons team een aantal keren naar een toernooi geweest in Venray. Hier gebeurde dan ook vaak de leukste dingen. Hierin kan ik me nog goed herinneren dat heel de kantine daar leeg was totdat Baardwijk binnen kwam en alles op zijn kop zetten. Op zulke avonden maak je zoveel mee waar je het over jaren nog over hebt met elkaar.

1. Beste voetballer van Baardwijk?
    Het is mooi om te zien dat er steeds meer jeugdspelers door stromen naar de selectie. Ik vind op dit moment Luuk Koolen de beste voetballer van Baardwijk. ik heb in de jeugd vaak met Luuk centraal achterin gespeeld, het mooie aan zijn voetbal vind ik dat hij altijd alles voetballend probeert op te lossen, maar daarin is hij er ook niet vies van om er zo nu en dan eens flink onderdoor te schoffelen (toernooi Venray). In de jeugd lopen op dit moment ook goede voetballers rond, kijkend vanuit de jeugd denk ik dat op dit moment Wesley Leijten (JO-17) een jongen is om in de gaten te houden, sterk in de duels en voetballend veel inzicht.

1. Van welke voetbaltrainer heb jij het meest geleerd?
    Als voetballer zijnde heb ik het meest geleerd van Sjors Verkerk. Sjors is niet alleen binnen het veld maar, ook buiten het veld een complete trainer. Ik heb van Sjors veel geleerd en heeft mij altijd alles goed uitgelegd, doordat hij erg begaan was met het team wilde iedereen altijd een extra stap zetten voor de trainer. Dit wil ik zelf ook creëren bij het elftal wat ik train. Als trainer zijnde heb ik de afgelopen jaren veel geleerd van Ruud Schalken en Roy Strengers, beide heel verschillende trainers maar daarin sterk op hun eigen manier.

1. Wat wil je nog bereiken in het voetballen?
    Ik ga volgend seizoen starten met het behalen van mijn trainersdiploma’s, vanuit hier wil ik door gaan groeien in het trainersvak. Ik zou het mooi vinden om over een aantal jaren trainer te zijn van het 1e van Baardwijk en de jongens die ik in de jeugd heb getraind dan weer onder mijn hoeden te nemen.

1. Wat zou je nog kwijt willen over het voetbal bij v.v. Baardwijk?
    Ik ben erg blij dat mijn vader mij lid heeft gemaakt van v.v. Baardwijk. Baardwijk is niet de grootste club van de omgeving maar, wel een club waar iedereen zich thuis voelt en zichzelf kan zijn. Vanuit de jeugd begint er een mooi aanwas van talentvolle spelers te komen hierin is het erg belangrijk deze spelers voor de club te behouden. Vanuit Baardwijk wordt hier veel aan gedaan zo worden er veel activiteiten georganiseerd en verschillende clinics gegeven. Al met al is Baardwijk een gezellige club waar iedereen welkom is en zo nu en dan hele leuke feestjes zijn.
  2.

Janik_Website_1_van_2_09-01-2020.jpg