26. Wim van Helvoirt

Wim_van_Helvoirt-8939_11-23-2020.jpg

In de rubriek Kennismaken met … op de website en overige Sociale Media van Baardwijk worden Baardwijkers in de gelegenheid zich voor te stellen aan eenieder die Baardwijk een warm hart toedraagt.

Deze keer is het de beurt aan Wim van Helvoirt.

Naam:                  Wim van Helvoirt
Geboren:            12 mei 1941
Club(s):                Baardwijk
Lid sinds:             1954
Functies:             Speler, Coach, Leider, Assistent scheidsrechters
Dagelijks leven: Gepensioneerd vrachtwagenchauffeur

Wie is Wim van Helvoirt?
Ik ben Wim van Helvoirt, ik ben getrouwd met Sjan, vader van onze enige zoon Frans, en trotse Opa van Bas en Charlotte.

Al 66 jaar lid van v.v. Baardwijk, terugkijkend op uw actieve voetballoopbaan, welke positie heeft U het meeste gespeeld en wat waren uw sterkste / zwakste punten?
Ik speelde de meeste wedstrijden als middenvelder of verdediger, omdat ik onbesuisd was in de duels heb ik veel gele en rode kaarten mogen ontvangen. Dat was wel het zwakste punt in mijn actieve carrière, mijn sterkste punt was mijn winnaarsmentaliteit.

Jarenlang bent U leider en assistent scheidsrechter geweest, wie is de trainer die U het meeste is bijgebleven?
Er zijn mij 2 trainers het meeste bij gebleven: Henk Christ en Jac van Stippent.

Wie is (zijn) de Allerbeste voetballer(s) van Baardwijk die U in al die jaren op de velden van Baardwijk hebt gezien?
Dat zijn er in de 66 jaar dat ik bij Baardwijk ben een aantal: Adri van Tuyl, Kees Beerens, Drik van Gelder, Harry Klerx (Magneet), Nico Klerx, Bart Rombouts, Appie Gorong, Wim van Wijnen, Ruud van den Heuvel, Thom van Beek, Fred de Brouwer en natuurlijk Frans van Helvoirt.

Huidige trainer van Baardwijk 1, uw zoon Frans, heeft véél wedstrijden op hoog niveau gespeeld, u heeft hem zowel als (jeugd)speler als trainer overal naar toe gevolgd, u komt nog steeds graag naar Sportpark Olympia, maar wat vindt u naast v.v. Baardwijk, de mooiste voetbalvereniging en wat is het mooiste sportpark?
De mooiste vereniging mét het mooiste sportpark is Achilles Veen, de vereniging waar Frans 12 jaar in de hoofdmacht heeft gespeeld.

Als U nog één keer een wedstrijd mocht voetballen, fungeren als coach of assistent scheidsrechter, welke personen met wie U gevoetbald hebt, of wie U begeleid hebt, of bewondering voor hebt, hoe zag uw Baardwijk team er dan uit?
Opstelling / formatie: 1-4-3-3
Keeper:                Quirin de Veer
Verdediging:      Frans van Helvoirt, Tonny Coenen, Davy Heuverling, Johan Steenbeek
Middenveld:      Ruud van den Heuvel, Nico Klerx, John van Suntenmaartensdijk
Aanvallers:          Wim van Wijnen, Jurgen Hendrix, Ad Mulders

Op dat U niet iedereen op zal kunnen opstellen mag U nog reserves opnoemen:
Reserves :           Thom van Beek, Michel Geers, Berry van Cromvoirt, Marcel Remie, Lesley Heim, Peter Coenen.

Trainers, leiders, verzorgers, materiaalman zouden zijn:
Henk Christ, Ad van Cromvoirt, Tom Krooswijk, Gerrit Suntenmaartensdijk

Wat is uw mooiste herinnering bij Baardwijk?
Ik heb 2 hele mooie herinneringen: het kampioenschap van Baardwijk 1 in 1974, en het kampioenschap van de C-jeugd, behaalt in 1982, “uit bij Uno Animo”.

Wat is de leukste anekdote van/over U bij Baardwijk?
Dat zijn de woorden die je als assistent grensrechter vaak te horen kreeg langs de lijn: “Je bent de oneerlijkste grensrechter ooit van Baardwijk 1” en “Puntenpakker”.

Wat is uw standpunt tijdens deze Coronacrises?
We zullen rustig moeten blijven en de regels in acht moeten nemen, zodat we begin 2021 wat meer mogen.

Met wie zou v.v. Baardwijk volgens U Kennis moeten maken?
Appie Gorong

Wilt U nog iets kwijt over v.v. Baardwijk?
Soms is Baardwijk een moeilijke vereniging maar met alle ups en downs is de saamhorigheid te prijzen, alsmede de gezelligheid op alle feesten, al met al een trotse Borkse.