Baardwijk JO11-1 kansloos ten onder in eerste bekerduel.

ZIGO JO11-1

Groep 1 09

1 september 2018 8:30

Het was vroeg, heel vroeg toen we de velden prepareerden volgens de nieuwe regels van de KNVB. Het veld is tegenwoordig in totaal 7 meter smaller dan vorig seizoen. Ook spelen we tegenwoordig 8  tegen 8. Het veld wordt dus kleiner, maar zijn meer spelers op het veld. Het wordt dus drukker en de ruimtes worden kleiner. Er zijn ook wat nieuwe regels geïntroduceerd. Zo dribbelen of trappen we voortaan in, in plaats van dat we gooien. Bij een hoekschop of vrije trap mag je ook dribbelen, dus dat is opletten geblazen. Voor je het weet is de tegenstander er met de bal vandoor. En ook een belangrijke nieuwe regel is dat de keeper een terugspeelbal niet meer in de handen mag pakken. Met al deze vernieuwingen in het achterhoofd begonnen we vol goede moed aan de eerste wedstrijd van het seizoen. De eerste tegenstander in het bekertoernooi was ZIGO JO11-1. Vooraf werd dit al als een pittige wedstrijd bestempeld. En dat bleek ook zo te zijn. ZIGO begon sterk met goed combinatievoetbal. Het was duidelijk dat dit allemaal erg goede voetballertjes waren. De bal ging erg gemakkelijk rond. Daarbij moet gezegd worden dat ze daar ook alle ruimte voor kregen. Wij stonden er namelijk bij en keken er naar. We waren compleet overdonderd door de felheid en het fanatisme van de tegenstander. Zodra wij de bal hadden werden we direct afgejaagd door ZIGO. We kregen niet eens de kans om de bal aan te nemen, laat staan om een fatsoenlijke pass te geven. ZIGO daarentegen kreeg alle tijd van ons om de bal nog een paar keer goed te leggen als dat al nodig was. In het eerste kwartier was het verschil enorm. Gelukkig is er tegenwoordig na 15 minuten een time-out, waarbij de trainers wat bij kunnen sturen. Dat kwam als geroepen vandaag. Het was duidelijk dat we uit een ander vaatje moesten gaan tappen. We lieten allemaal onze man lopen, we zetten geen druk op de bal en we liepen te veel met de bal. Toen we onze jongens daar op hadden gewezen, maakten we de afspraak (opnieuw) dat we dat in het tweede kwartier beter zouden doen. Na de hervatting ging het inderdaad ook beter. We dekten allemaal onze man, we waren feller en bij ZIGO ging het ineens wat minder gemakkelijk. We kregen zelfs kansen en we scoorden ook nog een keer.

In de tweede helft was het spelbeeld hetzelfde. ZIGO was de veel betere ploeg en Baardwijk knokte voor wat het waard was. Tot aan de time-out ging het redelijk. Na de time-out was de koek op. Een (te) ruime nederlaag was het resultaat. ZIGO was een maatje te groot voor ons. Toch was dit een nuttige wedstrijd. We hebben nu kunnen meemaken hoe belangrijk het is om je mannetje te houden. Doe je dat niet dan wordt je weggetikt. Ook is het belangrijk dat je weet wat je gaat doen voordat de bal bij je is. Met andere woorden: de handelingssnelheid moet omhoog. Je hebt niet meer de tijd om een bal aan te nemen, goed te leggen en dan pas te bedenken wat je gaat doen. Tegen teams zoals ZIGO wordt je dan genadeloos afgestraft. Ik hoop dat we vandaag het een en ander geleerd hebben. Gelukkig hebben we nog ruim de tijd om te verbeteren. Volgende week gaan we op bezoek bij WSC. Wéér een pittige tegenstander, maar waarschijnlijk ook weer een nuttige wedstrijd.