OOST< WEST: 3-1

Baardwijk 1 (zon)

RWB 1 (zon)

2 december 2018 14:30

Vandaag moet het gebeuren, de derby Baardwijk- RWB. De spanning hangt heel de week al in de lucht, er wordt scherp getraind en de ontlading moet zondag komen. Zondag 2 December de dag van de Waalwijkse klassieker. Hansie is op zondagmorgen naar de Lidl vertrokken om harde broodjes, croissants, kaas, melk, jus de orange te halen. Er moet een lunch komen voor de jongens van Bork, vandaag moet alles perfect zijn. Half een is de lunch, er wordt wat gegeten en hier en daar een dolletje gemaakt. Hansie kijkt wat rond en ziet de gespannen kopjes, het zit wel goed. De bespreking van Emiel begint met wat tactische aanwijzingen en ons strijdplan, hij sluit af met ons publiek, onze kantine, ons veld dus ook onze drie punten. Hansie gaat naar buiten om ook even de spanning los te laten, maar dan ziet hij de troef van vandaag al aankomen, onze pupil van de week Siem van der Lee. We gaan de bestuurskamer in voor wat drinken en stellen ons voor aan de scheidsrechter van vandaag. Siem moet niet alleen het eerste doelpunt maken, maar ook de scheidsrechter meehelpen zodat hij niks vergeet. We kleden ons om voor de warming-up en er zijn spelers bij die om kwart voor twee al naar buiten willen, hoezo spanning. Siem doet de warming-up met de spelers, het gaat er scherp aan toe. Half drie, de scheids fluit en Siem begint aan zijn solo, hij steekt het middenveld over en snijdt door de RWB verdediging. Iedereen staat op het verkeerde been en Siem schiet op goal en scoort, hij loopt juichend naar onze dug-out en neemt plaats 1-0. We beginnen voor het echie en gelijk in de eerste minuut is er al een schot van Isak. We gaan door en in de negende minuut schiet Joep beheerst over de keeper, ik wil gaan staan om te juichen maar zie dat de bal via de lat bij de keeper komt. RWB schakelt razendsnel om en ik geloof mijn ogen niet, RWB scoort de 0-1. De grond wordt onder mijn voeten weggeslagen, dit kan niet waar zijn. Baardwijk blijft voetballen en is ook voetballend de betere. RWB loert op de counter en zoekt het met lange ballen, het spel is soms hard maar fair van beide kanten. Dan in minuut 24 een actie van Isak, hij legt de bal klaar voor Guus maar deze schiet de bal slap in. We blijven zoeken naar die kans waar de 1-1 uit moet komen. Patrick onze keeper hervat snel het spel in minuut 26, met een perfecte worp op Bart. Bart dribbelt in en geeft een steekbal op Tom, die uit een glijdende actie de 1-1 maakt. Ik hoor iedereen juichen en zie dat heel Bork blij is, terecht denk ik. Baardwijk moet nu doorzetten en de 2-1 maken. We blijven voetballend de betere en krijgen kansen, maar de bal wil er niet in. RWB speelt hun spelletje goed en houdt de 1-1 vast, rust. Siem gaat aan de friet en wij gaan de kleedkamer in, we zijn het erover eens dat we vandaag moeten winnen gezien de eerste helft. De tweede helft begint en in minuut 49 een schot van RWB , die Patrick knap naast tikt. Het gaat nu meer gelijk op en uit een corner van Isak kopt Kevin op de lat. Het gaat heen en weer met de kansen, nu RWB met een inworp ontstaat er in minuut 61 weer een schietkans. Het wordt tijd voor een wissel besluit Emiel, Guus wordt vervangen door Rene onze trommelende Slowaak. In minuut 68 is het Rene die op goal schiet, de keeper laat de bal los maar wij zitten er niet bij. Delano onze benjamin onderschept de bal en geeft in minuut74 een perfecte voorzet op Tom, deze tikt hem achter zijn standbeen binnen denken wij. Helaas een zekere Mike (wie kent hem niet) haalt hem van de doellijn.  Nu is het RWB weer die een goede kopkans krijgt die Patrick keert.  Het wordt weer tijd voor een wissel, onze Ugur die niet helemaal fit was valt in voor Isak. RWB schiet op goal en Patrick redt weer, nu is het Baardwijk weer d.m.v. Kevin met een kopkans..  De kansen blijven komen voor beide teams, maar de trekker wordt niet overgehaald. We leggen ons neer bij een gelijkspel,  maar dan als een duveltje uit een doos is daar de Slowaak Rene die uit prachtige actie de 2-1 binnenschiet. Nou mensen als je zegt ontlading, dan staat deze in de top vijf. Iedereen duikt op Rene, de begeleiding vliegt elkaar aan, de bril van mijn kop af, man wat een vreugde. Van Riel moest komen om Rene eruit te trekken, zo diep zat hij onder de grasmat. Het is minuut 90, wie had dat gedacht. RWB zet nog een keer aan en zet alles op alles, het lukt ze niet. Sterker nog, Ugur onderschept de bal  en passeert een paar spelers van RWB. Hij loopt door schiet links in de hoek en het staat 3-1. Weer een golf van ontlading en tevens fluit de goed leidende scheidsrechter voor het einde van de WOLLUKSE DERBY. Is het verdiend, de een zegt van wel de andere van niet. 3-1 is geflatteerd maar wel lekker. Wij hopen dat het publiek van beide teams hebben genoten van deze leuke pot voetbal. We zijn inmiddels in de kleedkamer belandt waar het bier al staat te wachten op ons.  Ik sommeer de Borrukse Cruijf Tom op te schieten want hij is de man van de wedstrijd. Siem zit er doorheen en het wordt te druk voor hem. Emiel overhandigd de oorkonde van de man van de wedstrijd aan Siem. Siem had van te voren 4-1 voorspeld, bijna goed. Maar de beste speler van Baardwijk  vind hij Tom, dus dit komt goed uit voor Siem. Tom geeft Siem de bal waarop iedere speler zijn handtekening heeft gezet en gaat op de foto. Siem, we hopen dat je het leuk vond en tot in  de selectie over enkele jaren. Toen werd het tijd voor de kantine, waar het super gezellig was onder de toeschouwers en spelers van BORK en BESOYEN.

Zoals een gezegde van Hansie  luidt: “Een sterke bank, kan het verschil maken”

Gr. Hansie Hansie

Fotoverslag Michel Geers: klik hier!
otoverslag Alexander de Peffer: klik hier!