Derby met gedeelde puntjes

Baardwijk 1 (zon)

3e klasse B

20 april 2019 17:15

Vandaag uit naar RWB, Hansie heeft er zin in. Eerst even naar de kapper, even zonnen en om half vier bij Baardwijk. De meeste zijn er al, en de kopjes staan strak. Marc heeft goedkoop vlees gegeten de avond ervoor met de BBQ, en kan niet starten. Niks aan de hand, Sjors staat te springen om zijn plek over te nemen. Emiel haalt wat dingetjes aan en zegt dat RWB er vol op zal klappen, het is een ouderwetse zes-punten-wedstrijd. We rijden onder een stralende Borkse zon naar RWB, en zelfs daar schijnt hij ook. We begroeten de jongens van RWB, lopen wat over het veld en gaan ons omkleden. De warming-up is goed en tot Hansie’s verbazing ziet hij geen 1 maar 2 pupillen van de week lopen bij RWB, ze doen er ook alles aan om te winnen bij RWB. We gaan naar binnen en maken ons klaar voor de strijd. De scheidsrechter fluit en het balletje rolt, Tom krijgt een bal aangespeeld en wordt gelijk hard aangepakt. De toon is gezet, binnen 4 minuten twee vrije trappen voor Baardwijk. De derde vrije trap wordt door Ugur genomen in minuut 12, Kevin loopt hem met zijn heup binnen: 0-1. Heel Baardwijk juicht, en denken dit is een lekkere start. Gelijk erna is Ugur er weer vandoor en kan alleen gestopt worden door een overtreding. De vrije trap neemt hij zelf, maar deze wordt gestopt door de keeper. Minuut 15, een diepe bal van RWB over de verdediging en hij zit 1-1. Baardwijk is de betere voetballend gezien, Rwb werkt keihard en hanteert de lange bal. Minuut 25 schiet het bij Bart in zijn bovenbeen, Isak erin en Bart er uit. Baardwijk krijgt kansjes, en in minuut 33 wordt er een aanval uit het boekje opgezet. Deze gaat over vijf schijven waarbij Delano het eindstation is, hij moet hem maken maar mist. Als of de duivel er mee speelt, gelijk erna een diepe bal van RWB en de 2-1 ligt erin. Schelden, tieren en balen, want we zijn op zulke momenten dus niet scherp. Het voetbal is niet oogstrelend, maar wel spannend.  Gelijk erna in minuut 36 krijgt Tom de bal aangespeeld, maakt zijn actie en legt de bal voor de voeten van de ingelopen Davy: 2-2. Een ontlading volgt en Baardwijk wil nu meer. Dylan gaat alleen op de keeper af, we zitten op het puntje van onze stoel maar de keeper redt. Gelijk erna Ugur alleen op de keeper, ook deze pakt hij. Het is wel grappig, waar Ugur ook gaat lopen de aanvoerder van RWB volgt hem als zijn schaduw.  Het is rust en de aanvoerder van RWB wil zelfs de kleedkamer van Baardwijk mee in, bang om Ugur kwijt te raken. We zijn ervan overtuigd dat we deze wedstrijd kunnen winnen en peppen elkaar op. We beginnen aan de tweede helft, Job (alias Henk) speelt zijn eerste echte derby voor Baardwijk 1 en speelt ijzersterk. Hij begint als linksbuiten en eindigt als linksback. Hij komt op en speelt Tom in, die uit de draai schiet maar het zijnet raakt. In minuut 60 ontsnapt Tom aan zijn tegenstander die net koud een halve minuut in het veld staat. Tom wil alleen op de keeper afgaan maar wordt gestopt door deze tegenstander net buiten de zestien, de scheids twijfelt niet en toont de rode kaart. Deze gaat de boeken in als de kortste invalbeurt denkt Hansie. De vrije trap gaat er niet in, het was dus een nuttige overtreding. Hansie weet niet in welke minuut, maar hij ziet de scheids naar de vlagger  van RWB lopen. Deze denkt dat het al Koningsdag is, zo vlagt hij. Ze gaan in discussie, hij kan de WW in. Maar met tussenkomst van het UWV komt er een andere vlagger, die duidelijk een stagiaire is. We gaan door en in minuut 65 komt Rob erin voor Sjors. We willen de winst nu tegen tien man, RWB werkt zich een slag in de rondte en pompt alle ballen naar voren. Dylan raakt geblesseerd en wordt vervangen door Guus in minuut 71. Isak gaat een actie aan en ziet de net ingevallen Guus vrij staan, deze ontvangt de bal en schiet hem binnen: 2-3. De vreugde is nu groot met nog 13 minuten op de klok en tegen tien man. RWB geeft nu werkelijk alles voor de gelijkmaker, Rob krijgt nog een kans in minuut 88.  Hansie denkt dat de punten voor Baardwijk zijn, maar dan in minuut 95 een vrije trap uit het niets voor RWB. De spits gaat erachter staan en schiet hem droog onder in de hoek. Ontlading bij RWB en teleurstelling bij Baardwijk, als je in de hoek zit waar klappen vallen zit het niet altijd mee. Het positieve aan deze wedstrijd is dat we drie keer scoren en beter voetbalde. Hansie kan leven met de puntendeling, of beide ploegen er iets mee opschieten zien we op het einde van de rit. Het was een echte derby, er zat alles in. Douchen, omkleden en naar de derde helft die ook geslaagd is.  Supporters van beide ploegen: bedankt voor deze geslaagde middag, avond en hopelijk tot volgend seizoen.

Deze week geen gezegde van Hansie, maar een statement van Mighty Mike: “laat die dikke maar lopen”.

Gr. Hansie Hansie

- fotoverslag van Michel Geers