Baardwijk JO11-1 houdt drie punten over aan matig duel.

Dongen JO11-2

30 maart 2019 8:30

Na het geweldige eeuwfeest van vorig weekend was het nu weer tijd om te gaan voetballen. Dat mochten we weer eens een keer thuis doen tegen Dongen JO11-2. De lente is inmiddels begonnen en dat was te merken aan de temperatuur en het zonnetje. Heerlijk voetbalweer, we hadden er zin in.

Dongen is voor ons een onbekende ploeg. Wel wisten we dat ze gele shirts hebben, dus wij speelden voor de eerste keer in de nieuwe blauw-witte shirts. De wedstrijd stond onder leiding van de jeugdscheidsrechter Vince, die een zeer verdienstelijk debuut maakte.

Dongen mocht aftrappen en probeerde de eerste aanval op te zetten. We speelden in het eerste kwartier met drie verdedigers, drie aanvallers en een spits. We hadden veel balbezit, maar creëerden niet veel kansen. Dat had een paar redenen. Ten eerste waren we slordig in de passing en ten tweede waren we veel te onrustig aan de bal. Er werd wel goed gewerkt voor elkaar, maar het was allemaal niet overtuigend. Toch wisten we na een minuut of tien op voorsprong te komen. De bal werd ingespeeld op Berat, die de bal vervolgens slim liet lopen waardoor Imano alleen voor de keeper kwam. Hij haalde uit met links en de bal plofte in het doel: 1-0. Mooie aanval, mooi overstapje, prima ingeschoten. En gezien de verhoudingen in het veld volledig terecht. Tijdens de time-out gooiden we de opstelling om. We gingen met twee spitsen spelen om meer druk naar voren te zetten. Dat betekende dat we ook maar met 2 verdedigers speelden. Er kwam inderdaad meer druk naar voren, maar we gaven daardoor ook meer ruimte weg op het middenveld. Dilano en Ted hadden echter alles onder controle en Kaj hoefde slechts één keer handelend op te treden. We kregen een flink aantal corners na elkaar. Deze werden allemaal door Stefan voor de goal geslingerd en ze waren bijna allemaal gevaarlijk. We waren voor de goal echter niet gelukkig in de afwerking. Zo stond de keeper een paar keer in de weg zonder dat hij dat in de gaten had en kopte Ted nét over. De rebound was steeds voor Dongen. Daar hadden wij scherper moeten zijn. Talha kreeg nog een goede schietkans, maar helaas liep Berat in al zijn ijver in de weg en daarmee was de kans verkeken. Zo bleef het dus tot de rust “maar” 1-0.

De tweede helft was een kopie van de eerste. Baardwijk drong aan, maar creëerde weinig kansen. Dongen hield tegen en kwam maar af en toe in de buurt van onze goal. Slechts één keer kwamen ze in de buurt. Wij verspeelden de bal aan de linkerkant van het veld. De bal werd direct naar voren gespeeld door Dongen en de spits kon vrij uithalen. In eerste instantie werd de bal keurig gered door Kaj. Helaas kwam de bal precies voor een aanstormende aanvaller van Dongen terecht, die de bal eenvoudig in de goal kon tikken. Zo stond het volledig tegen de verhouding in ineens 1-1. We lieten de kopjes niet hangen, maar we moesten wel een tandje bijschakelen. Dat deden we en via Stefano werd de bal bij Berat bezorgd die de bal rustig in de hoek schoot waar de keeper niet stond: 2-1. De orde was weer hersteld. We wilden nu gelijk doordrukken. Dat lukte in eerste instantie niet omdat onze spitsen te statisch en te moeilijk te bereiken waren. Met het inbrengen van twee nieuwe spitsen kregen we meer dynamiek in de ploeg en was er ook meer dreiging voorin. De derde goal viel nadat Stefan de bal op het middenveld had opgepikt en aan een run naar voren begon. Hij werd daarbij onreglementair gestopt, maar de uitstekende scheidsrechter paste de voordeelregel toe, omdat de bal bij Imano terecht kwam. Hij kon doorlopen en de 3-1 (met wederom zijn linkerbeen) in de verre hoek schieten. Daarmee was de wedstrijd gespeeld.

Het was van onze kant geen geweldige wedstrijd. Maar als je zulke wedstrijden toch wint, dan moeten we daar maar tevreden mee zijn. De spelers waren dat zeker wel en daar gaat het toch uiteindelijk om. Volgende week spelen we de topper tegen Almkerk. Ik hoop dat we dan ons vertrouwde niveau weer halen.