Baardwijk F2 weer met beide benen op de grond.

Nieuwkuijk F2

F-pupillen zaterdag, F2, 4e klasse 4.39

19 september 2015 10:00

Vol zelfvertrouwen vertrokken we voor de tweede competitiewedstrijd naar Nieuwkuijk om aldaar tegen de plaatselijk F2 aan te treden. Vol vertrouwen, want we hadden de voorgaande drie wedstrijden met groot gemak gewonnen. En ook nog eens met goed voetbal. Tot nu toe hebben we weinig tegenstand gehad, zeker fysiek niet. Dat was vandaag anders. Nieuwkuijk was gewaarschuwd zo bleek voor de wedstrijd. Onze reputatie was ons vooruit gesneld. Onze tegenstander was vastbesloten om zich niet naar de slachtbank te laten leiden en zat kort en fel op de bal. We begonnen de wedstrijd erg goed. Met goede passjes werd het spel van links naar rechts verplaatst. Zelfs Kaj, onze keeper, werd veelvuldig in het spel betrokken. We waren slechts een paar minuten bezig, toen we de eerste kans kregen. Na een aanval over een aantal schijven, kwam de bal bij Stefano. Hij had een mooie voorzet in huis, die door Stefan knap werd aangenomen. Vervolgens werd het hoekje uitgezocht en stond het 0-1. Knappe aanval, goede afronding. Niks mis mee. Nieuwkuijk liet het er echter niet bij zitten en nagenoeg direct na de aftrap lag de bal bij ons in het netje. Dat kon gebeuren omdat we niet mee terug verdedigden. De snelle spits van Nieuwkuijk kon ongehinderd doorlopen op de goal en maakte het keurig af. We bleven daarna wel aardig voetballen en we kregen ook kansen. Zo draaide Kay zijn kont er goed in en draaide mooi weg, maar hij had te veel tijd nodig om te schieten. Ook vergat hij de bal een keer aan te nemen toen er een pass van achteruit werd gegeven. Daardoor kon de keeper de bal eenvoudig oppakken. Verder waren er nog wat schoten van Stefano, Ted, Talha en Stefan die naast de goal werden gemikt. Aan de andere kant waren er ook grote kansen. Voornamelijk voor de snelle spits van Nieuwkuijk. Gelukkig was Kaj in geweldige vorm en gooide zich een paar keer met ware doodsverachting voor de bal. Eén keer moest hij dat bekopen met een pijnlijke knie. Dankzij Kaj bleef het de score in balans. We gingen rusten met een 1-1 tussenstand. In de rust hebben we een aantal aandachtspuntjes aangehaald: mee terug verdedigen bij balverlies is erg belangrijk; niet door het midden uitverdedigen; feller en korter op de bal zitten. Nieuwkuijk was feller en ook fysiek sterker, maar Baardwijk was veruit de best voetballende ploeg. Dat betekent niet dat je dan ook een wedstrijd wint. Zeker niet als je slap en afwachtend de duels in gaat. De tweede helft was nog maar net begonnen of we stonden al met 4-1 achter. En al deze goals vielen nadat we steeds dezelfde fout maakten: uitverdedigen door het midden. Tot drie keer toe werd de bal door de op dat moment laatste man vanaf de zijkant door het midden uitverdedigd. Daar wist de snelle spits wel raad mee… Dan kun je nog zo goed voetballen, maar als we deze fouten blijven maken krijgen we nog veel goals tegen ben ik bang. Maar goed, we kwamen voor de eerste keer dit seizoen op een grote achterstand. Positief en heel belangrijk is wel dat we de moed toch niet opgaven. We kwamen zelfs helemaal terug in de wedstrijd toen Talha op aangeven van Kay de 4-2 binnenschoot. Vervolgens frommelde Dilano de aansluitingstreffer langs de keeper en was het ineens weer spannend. Met 4-3 op het scorebord en nog een paar minuten te gaan was het wachten op de gelijkmaker, want onze tegenstander kwam niet meer van de eigen helft af. Er was een scrimmage voor de goal na een corner van Stefano, maar Jayson kon zijn voet er net niet tegen krijgen. En toen was daar weer een pass door het midden, recht in de voeten van de aalvlugge spits. Ted kon hem niet meer inhalen en hij besliste de wedstrijd in het voordeel van Nieuwkuijk. Toch trokken we nog met de moed der wanhoop ten aanval. Dat resulteerde in een strafschop voor Baardwijk. De pingel werd onberispelijk langs de keeper geloeierd door Stefan. Verder dan dat kwamen we helaas niet meer. De eerste nederlaag is een feit. Totaal onnodig. Maar wel een goede leerles hoop ik: NIET door het MIDDEN uitverdedigen. Volgende keer beter.