Eerste klap is een daalder waard voor Baardwijk F2

23 januari 2016 12:15

Sarto F7 - Baardwijk F2

Zaterdag, 23 januari 2016

Na een lange winterstop was het afgelopen zaterdag toch eindelijk weer tijd om te gaan voetballen. De winterstop was lang. Desondanks hebben we ons niet verveeld. Mede door de vele activiteiten die er zijn georganiseerd door Baardwijk, zijn we deze voetballoze periode goed doorgekomen.

Zoals bijna elk jaar begint de voorjaarscompetitie met een afgelasting. Ook het afgelopen weekend waren de meeste wedstrijden afgelast. Ook bij Sarto. Maar gelukkig had de dienstdoende wedstrijdsecretaris onze wedstrijd ingedeeld op één van de twee mooie kunstgrasvelden die Sarto rijk is. Wij konden dus wel voetballen!

Na een erg rommelige warming-up, mede te danken aan een falend navigatie systeem, was het tijd om handen te schudden met onze tegenstander. De tegenstander was een onbekende voor ons. We wisten alleen dat ze niet zo succesvol waren geweest in de najaarscompetitie, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel. We speelden deze keer met een andere opstelling. Kaj in de goal. In de verdediging Ted en Dilano. Op het middenveld van links naar rechts: Talha, Stefano en Stefan en in de spits Kay. Deze opstelling vraagt wel veel van de middenvelders, want ze moeten zowel hun aanvallende als ook hun verdedigende taken uitvoeren. Gelukkig hadden we de mogelijkheid om te wisselen. Jayson was de eerste die op de bank mocht plaatsnemen.

De aftrap was voor ons en de bal werd al gelijk goed naar elkaar overgespeeld. Zoals verwacht was de veldbezetting goed vanwege de extra middenvelder, ten koste van een spits. Stefan en Talha hielden het veld mooi breed, zodat Ted, Dilano en Stefano hun passes mooi naar de zijkant konden versturen en niet door het midden, met alle risico’s van dien. De tegenstander had een paar goede voetballers in de gelederen die ook een paar goede kansen kregen. Deze werden echter vakkundig om zeep geholpen door Ted, die als een onneembaar obstakel telkens weer de aanvallen van Sarto ontregelde. En als er dan eens iemand doorheen kwam, dan staat er nog zo’n obstakel in de weg in de vorm van Kaj. Je moet van goede huize komen om hem te verschalken. Fysiek was Sarto toch wat sterker dan wij, maar wij waren voetballend veel beter. Het balletje ging goed rond en soms werd de tegenstander helemaal weggetikt. Het duurde toch nog een tijdje voordat de eerst goal viel. Na een goede aanval kwam de bal bij Kay die Talha aanspeelde die in een vrije positie voor de goal stond. Talha aarzelde niet en schoot de bal met zijn linker droog in het net. Sarto leek hierdoor niet uit het veld geslagen en voerde de druk op. Nadat er al een paar schoten goed geblokt waren door ons, kwam de bal toch voor de voeten van een Sarto speler. Op zijn schot had zelfs Kaj geen antwoord.

Het doelpunt viel net voor de rust. Niet zo’n goed moment dus. Maar bijna direct vanaf de aftrap was het weer raak. Via een aanval over rechts kwam de bal bij Jayson. Hij zag Talha vrij staan en wist de bal daar net op tijd naar toe te tikken. Weer was Talha er als de kippen bij om de bal (ditmaal met zijn rechter) in de hoek te schieten. Niet veel later floot de jonge, goed leidende scheidsrechter voor de rust. In de rust werd nogmaals het tactisch plan herhaald: aanvallen over de zijkanten en de verdedigende taken niet vergeten. Het plan werkte ook in de tweede helft. Stefan en Talha zorgden voor de acties via de zijkanten. Zij werden keer op keer goed aangespeeld door Ted, Dilano en Stefano. En ook de doeltrappen van Kaj kwamen goed aan op hun bestemming. Sarto deed er een schepje bovenop en dat leverde een paar hachelijke momenten voor onze goal op. Maar de bal ging er niet in, doordat we goed op de bal verdedigden. Door de druk naar voren van Sarto, ontstond er ruimte voor onze spits. Tot drie keer toe werd Jayson alleen voor de keeper gezet door Talha en Stefan. Helaas stond zijn vizier niet op scherp en bleef een grotere voorsprong uit. We bleven goed voetballen en hard werken. De beloning kon niet uitblijven. Weer was Talha de doelpuntenmaker. Een afgeketst schot kwam voor zijn voeten terecht. Talha nam de bal aan en schoot hem via een been van een verdediger onhoudbaar achter de keeper van Sarto. 3-1 voor Baardwijk. Wedstrijd gespeeld. Vlak voor tijd voerden we de score nog iets verder op. Talha vond Kay met een goede pass en Kay joeg het speeltuig onberispelijk tegen de touwen. Eindstand 4-1 voor Baardwijk. Een goede uitslag en een goed begin van de competitie. Maar nog veel belangrijker: een hele goede wedstrijd waarin iedereen erg goed gevoetbald heeft en erg hard gewerkt heeft. Volgende week komt TSC F6 naar Baarwdwijk. Dan gaan we wéér voor de drie punten!