Verslag: Baardwijk 2 - RKDVC 4 (beker)

Baardwijk 2

RKDVC 4

Mannen, 2, Groep 2 34

17 september 2017 12:00

Zondag 17 september 2017. Vandaag stond de laatste poulewedstrijd voor de beker op het programma. Ondanks dat bekerwedstrijden als een verlenging van de voorbereiding worden gezien was Baardwijk 2 vandaag niet van plan deze wedstrijd zomaar voorbij te laten gaan. Baardwijk 1 speelde vandaag uit en dus mocht er op het hoofdveld gespeeld worden. De zon veraangenaamde het geheel, zodat de juiste ingrediënten er waren om tot een mooie voetbalmiddag te komen.

Theoretisch was er nog altijd de kans om poulewinnaar te worden. Dan moest er echter wel met een goede score gewonnen wonnen van RKDVC 4. Iedereen was enorm gemotiveerd met nog altijd de overwinning in het hoofd tegen WSC anderhalve week geleden. Sindsdien is er scherp en goed getraind en de opkomst was uitmuntend. Het was nu taak dit om te zetten naar wederom een goede wedstrijd. De opstelling startte ondanks een aantal kleine wijzigingen vrijwel identiek met enkel de boodschap er vanaf het begin gelijk geconcentreert te staan om verrassingen in het eerste kwartier te voorkomen.

Klokslag 12.00 uur. De zestienjarige voortreffelijke scheidsrechter Brands liet het fluitsignaal klinken. De eerste minuten was het even zoeken en aftasten maar als snel stond het systeem zoals het moest staan. Maar ondanks dat Baardwijk dacht dat ze er stonden had RKDVC een ander scenario in petto. Tegenover al die slanke fitte spelers hadden zij een scenario bedacht waarin ze vroeg zouden moeten scoren waarmee ze Baardwijk al vroeg in de wedstrijd mentaal probereerde te breken. Dit resulteerde al in de 5e minuut in een 0-1 voorsprong voor RKDVC. Iedereen was gelijk helemaal wakker en de roes van de overwinning tegen WSC was gelijk helemaal verdwenen. Er moest gevochten worden en er moest een tandje bij. Baardwijk liet zich niet het kaas van het brood eten. Men gebruikte de ruimtes goed en de flanken werden goed benut. Hierdoor wist Baardwijk in de daar opvolgende 30 minuten de stand om te buigen naar een 2-1 voorsprong door twee prima doelpunten van spits Indy. De spirit was weer volledig terug. Het was nu zaak de score vast te houden en uit te bouwen. Maar RKDVC gooide de handdoek niet in de ring. Zij bleven als een geöliede diesel hun spelstijl handhaven en konden nipt voor rust toch nog voor de gelijkmaker zorgen. Met 2-2 gingen beide ploegen de rust in.

Ondanks het goede spel de eerste 30 minuten had Baardwijk het de laatste 10 minuten van de eerste helft zwaar. Er werd te weinig bewogen waardoor de creativiteit beperkt bleef. De flanken werden steeds minder benut en er was soms te weinig durf om een bal strak in te spelen richting de spitsen. Het was nu zaak de draad weer op te pakken. Iedereen wist dat er een stapje bij moest worden gedaan om deze wedstrijd tot een overwinning te brengen. Met deze taken ging men wel gemotiveerd richting het veld.

Eenmaal uit de catacomben bleek al snel dat dezelfde 11 spelers de tweede helft mochten aanvangen. Men stond tenslotte niet op achterstand en het aanvallend vermogen had zich de eerste helft goed uitbetaald. Wel waren er een drietal spelers die aangaven waarschijnlijk het einde van de wedstrijd niet te halen. Binnen het eerste kwartier mochten Roel en Luuk daarom ook rust nemen. Roel vanwege een bovenbeenblessure om erger te voorkomen. En Luuk omdat hij zich vanwege het harde werken de eerste helft helemaal had leeggestreden. Ondanks de frisse fitte wissels bleef RKDVC tegen alle verwachtingen in opkomen. Baardwijk kon de afvallende ballen niet pareren. Er werd door sommigen niet kort genoeg op de man gespeeld waardoor andere linies soms een man tekort kwamen met als gevolg dat RKDCV dit na 20 min in de tweede helft gelijk afstrafte met een 2-3 voorsprong.

Kon Baardwijk zich nog eenmaal herpakken en uit deze achterstand komen. Baardwijk bleef zoeken naar die ene counter. Maar ook het zoeken naar die ene vrije man in de aanval stuitte op vrijwel niets. RKDVC maakte het veld klein waardoor er steeds minder ruimte ontstond. Baardwijk probeerde het nog over de flanken maar achterin stond RKDVC zijn mannetje. Met een aantal goede counters kreeg RKDVC nog een aantal goede kansen. Kevin wist deze in het begin goed eruit te houden door een aantal knappe reddingen. Maar RKDVC bleef kansen creëren. Na een aantal keer dat de bal op de laat belandde was het uiteindelijk onvermijdelijk dat RKDVC de eindscore naar 2-4 kon tillen.

Het was een mooie doelpuntrijke wedstrijd voor het publiek. Een welverdiende overwinning voor de geroutineerde buren uit Drunen. Voor Baardwijk had er meer in gezeten kijkend naar de eerste helft maar helaas was de swung in de tweede helft ver te zoeken. Baardwijk kan nu in ieder geval volledig gaan focussen op de competitie die a.s. zondag zal aanvangen. De eerste competitiewedstrijd is uit tegen VOAB 2.

De Redactie