Baardwijk JO10-1 bekert verder na overwinning in Empel.

Emplina JO10-2

Groep 1 15

16 september 2017 9:45

Afgelopen zaterdag togen we naar Empel voor de wedstrijd tegen Emplina JO10-2. Alle teams in onze poule haddenna twee wedstrijden 3 punten verzameld. Daaruit kun je concluderen dat het niveau dicht bij elkaar ligt in deze poule. Het kwam dus aan op de laatste wedstrijd in de poulefase van het bekertoernooi. Winst zou wellicht niet eens genoeg kunnen zijn, als één van de andere teams met een groot verschil zou winnen. Het was dus zaak om goed van start te gaan en niet zo slap als vorige week tegen DESK.

We hadden een debutant in de gelederen. Imano van de JO10-2 komt ons team versterken. Dat is erg fijn, want naast dat Imano goed kan voetballen levert het ook een extra speler en dus meerdere wisselmogelijkheden op. En ook hebben we meer mogelijkheden met de opstelling en de veldbezetting. Zeker vandaag kwam dat goed uit, want Stefan was verre van fit door een spierblessure. Hij zou zeker niet de hele wedstrijd kunnen spelen.

In tegenstelling tot vorige week schoten we deze keer uit de startblokken. Voordat Emplina goed en wel met de ogen geknipperd had, lag de bal al in het netje. Het was uitgerekend Imano die de score opende. Een lekker begin dat smaakte naar meer. En dat kwam er ook, want niet veel later kregen we een hoekschop. Deze werd genomen door Talha. Stefano kwam goed voor zijn man en knikte beheerst de 0-2 tegen de touwen. Een minuut later stuurde Imano Stefano weg en die tekende voor zijn tweede van de ochtend. Binnen 5 minuten was het 0-3 en was de wedstrijd al zo’n beetje gespeeld. Niet alleen de doelpunten vielen als rijpe appelen, ook de spelers. Zo had Stefan toch te veel last van zijn blessure en moest de strijd staken na zo’n 10 minuten. Ted kreeg een beuk van een verdediger en botste daardoor tegen de keeper. Een knietje in zijn dij was het gevolg. Jayson kreeg een bal ongelukkig tegen de punt van zijn schoen en later stond er nog iemand per ongeluk op zijn vingers. De medische staf had het er maar druk mee.

Dat gaf al een beetje aan dat Emplina wakker was geworden en ook begon te voetballen. Het werd 1-3 na een goede aanval. Niet veel later vergrootten we de marge weer naar drie na wéér een hoekschop van Talha en wéér een kopbal van Stefano. Ons veldspel was erg verzorgd. De passing was goed, het spel werd goed verlegd als het nodig was en er werd weer hard gestreden voor iedere bal. We straalden uit dat we wilden winnen en dat er niks te halen viel voor Emplina. Dat werd onderstreept door een goede actie van Kay op de achterlijn. Zijn scherpe voorzet werd ongelukkig verwerkt door een verdediger van onze tegenstander, zodat de bal in het eigen doel plofte. Zodoende gingen we rusten met een 1-5 voorsprong.

De tweede helft liet hetzelfde spelbeeld zien. We waren voetballend de betere ploeg, hoewel Emplina goed partij gaf. Toch wisten we de voorsprong uit te breiden door twee goals van Kay, die goed zijn sterke lijf gebruikte na goede assists van Stefano en Imano. Emplina kwam steeds beter in de wedstrijd en Kaj moest een aantal keer flink aan de bak om een tegendoelpunt te voorkomen. Hij kon niet voorkomen dat Emplina toch nog een paar keer scoorde. We kregen het even wat moeilijker, maar met ons in ere herstelde verdedigende duo Ted en Dilano was er genoeg gif en tegelijkertijd rust achterin om de schade beperkt te houden. Gelukkig verslapten we daarna niet meer en wisten we via Jayson en Stefano nog twee keer het net te vinden. Uiteindelijk boekten we een overtuigende 4-9 overwinning. Omdat RWB met 6-1 van DESK wist te winnen, werden wij op doelsaldo eerste in de poule. Dat betekent dat we dit seizoen minimaal één wedstrijd extra spelen.

We speelden een goede wedstrijd waarin veel dingen erg goed gingen. Natuurlijk kan het altijd beter. We krijgen bijvoorbeeld te veel en te makkelijk goals tegen. Daar gaan we aan werken. Volgende week begint de competitie met een wedstrijd tegen Jong Brabant JO10-1. Ik verwacht een lastige wedstrijd, dus we zullen dezelfde inzet moeten tonen als tegen Emplina. Dan komen we een heel eind.