Baardwijk JO10-1 wint verdiend in Kaatsheuvel.

DESK JO10-1

Onder 10, JO10-1, 1e klasse 4

11 november 2017 10:00

Op de elfde van de elfde moesten we aantreden tegen een bekende tegenstander, namelijk DESK JO10-1. Deze ploeg waren we dit seizoen al één keer tegengekomen in de beker (0-1 verlies) en ook vorig jaar kwamen we ze tegen (1-3 verlies en 4-3 winst) en werden we beiden kampioen. Het was zaak om de onderlinge duels weer in evenwicht te brengen.

Vooraf werden de mannen op scherp gezet en we spraken af dat we vandaag gelijk zouden beginnen zoals in de tweede helft van de vorige wedstrijd. Fel dus, met de wil om te winnen. Dat is namelijk de basis van elke overwinning. Gelukkig gaven ze daar allemaal gehoor aan vandaag.

De wedstrijd begon met twee gelijkwaardige ploegen. De eerste mogelijkheid was voor DESK, maar dat leidde niet tot veel gevaar. Langzaam maar zeker kregen we de overhand. We speelden met de juiste instelling. Iedereen ging tot het uiterste en we gaven onze tegenstander geen meter ruimte. We speelden de bal ook prima over. Vaak van achteruit, als de bal door Kaj bij Ted of Dilano werd ingeleverd. Zij konden dan rustig opbouwen, zodat we de bal in de ploeg konden houden en aan een aanval konden beginnen. Dat werkt vaak beter als een lange bal die je 9 van de 10 keer toch kwijt bent. Er lag veel ruimte op de flanken, bij Stefan en Imano en later ook bij Jayson en Talha. Die ruimte werd een paar keer goed gebruikt, maar we deden er eigenlijk te weinig mee. We kregen ook kansen. Zo kreeg Berat een open kans na een voorzet vanaf rechts. Hij nam de bal ineens op de slof, maar helaas ging de bal recht op de keeper af die hem kon tegenhouden. In de rebound schoot Berat de bal weer recht door het midden en kon de keeper weer redding brengen. Ook onze hoekschoppen, die genome werden door onze vaste hoekschopnemers Stefan en Kay, waren gevaarlijk. Ze kwamen elke keer gevaarlijk voor de goal, maar we misten wat scherpte en durf in de afwerking. DESK kwam er sporadisch een keer uit. Helaas leidde dat ook gelijk tot de openingstreffer. Na een goede combinatie van DESK schoot de spits van dienst de bal prima achter de kansloze Kaj. Dat was een flinke domper en een streep door de rekening. Gelukkig raakten we hierdoor niet van slag en bleven we ons stinkende best doen om een doelpunt te maken. En dat lukte. Na weer een corner die werd afgeslagen bracht Imano de bal voor de goal en kon Stefano de bal tegen de touwen werken. Zo werd het verdiend 1-1. Dit was tevens de ruststand.

Tijdens de rust was er niet veel aan te merken op het spel van onze jongens. Behalve dan dat we de kansen nou eens moeten gaan afmaken.

De tweede helft begonnen we te slap. De eerste paar minuten werden we teruggedrongen, maar al snel pikten we de draad van de eerste helft weer op en waren we weer de bovenliggende partij. Er ontspon zich een boeiend duel waarbij de slag om het middenveld cruciaal was. Zo werden er pittige en fysieke duels geleverd en gewonnen door Stefan, Imano en Stefano. Baardwijk bleef vol overtuiging aanvallen en bleef goed combineren. Dat leidde tot meerdere kansen maar de bal wilde er maar niet in. Vaak werd er te gehaast geschoten of zagen we een medespeler over het hoofd. Ook was de passing in een aantal gevallen niet goed verzorgd. Daardoor brachten we onszelf soms onnodig in de problemen. Zo werd de bal teruggespeeld op Kaj, maar die maakte een klassieke keepersfout door de bal tussen zijn benen door te laten rollen. Gelukkig bleef die fout zonder gevolgen omdat Dilano redding bracht op de lijn. DESK weerde zich kranig en met kunst en vliegwerk bleven ze overeind. Ook zij werkten hard en wilden de drie punten in Kaatsheuvel houden. Bovendien loerden ze op de counter. En die kwam er ook. Nadat we eerst goed wegkwamen bij een schot op doel dat ternauwernood voor de lijn kon worden gekeerd door Kaj, werd er balverlies geleden op het middenveld waardoor DESK er weer met 2 man vandoor kon. De speler van DESK schoof de bal beheerst in het doel en zo stonden we ineens, volledig tegen de verhouding in, op achterstand. Met nog een minuut of 10 te spelen leek het weer op een deceptie uit te lopen. Maar dat pakte anders uit. We wisselden Dilano voor een extra spits en gingen alles of niets spelen. Uit één van de vele corners viel de bal midden in een kluwen van spelers. DESK kreeg de bal niet weg en daar maakte Berat dankbaar gebruik van door de bal snoeihard binnen te schieten. We besloten om nu dan ook maar vol voor de winst te gaan. De extra spits bleef staan en we probeerden direct weer druk te zetten op onze tegenstander. DESK was het even kwijt en wij denderden door. De bal werd slecht uitverdedigd en kwam bij Stefano terecht. Hij kon ongehinderd op doel schieten en tekende met zijn tweede treffer voor de 3-2 voorsprong. Ook na dit doelpunt bleven we DESK onder druk zetten. Dat leverde een mooie aanval op. Na een lange trap van Kaj kwam de bal bij Talha terecht. Hij passeerde een tegenstander en kon toen schieten, maar zag dat Stefano er nog beter voor stond en legde de bal af. Stefano maakte aan alle twijfels een einde en scoorde de 4-2. DESK bleef echter goed meedoen en vechten voor elke meter. We kregen het even moeilijk en daarom wisselden we een spits voor een verdediger. DESK gaf nu veel ruimte weg en daar konden we van profiteren. Ted bezorgde de bal bij Kay en die haalde schitterend uit. Niet veel later floot de scheidsrechter af en konden we onze eerste driepunter in de competitie noteren. Deze 5-2 overwinning kwam tot stand omdat we de juiste beleving en de juiste wedstrijdmentaliteit hadden. We kwamen voor de drie punten en die hebben we ook meegenomen naar Baardwijk. Volgende week wacht er weer een pittige tegenstander als Gudok JO10-1 op bezoek komt.