12. Nico Klerx

Nico Klerx

Nico_Klerx-_07-06-2020.jpg

In de rubriek Kennismaken met … op de website en overige Social Media van Baardwijk worden Baardwijkers in de gelegenheid zich voor te stellen aan eenieder die Baardwijk een warm hart toedraagt.

Deze keer is het de beurt aan de “Nico Klerx, de Boer”, voetballer bij Baardwijk, Lid van de Technische Commissie Selectie, keeperstrainer van de selectie, lid van de Kascontrole commissie, vader van Jelle, Freek en Joep, echtgenoot van Doret.

Naam:                  Nico Klerx
Geboren:            23 november 1957
Club(s):                Baardwijk
Lid sinds:             1 juni 1963
Functies:             Speler, Technische Commissie Selectie, trainer 2e elftal, jeugdtrainer en leider, Keeperstrainer selectie, Kascontrole commissie.
Dagelijks leven: Financieel Controller bij Coram Benelux (binnenkort gevestigd in Zaltbommel)

Al 57 jaar lid van v.v. Baardwijk, terugkijkend op je actieve voetballoopbaan, welke positie heb je het meeste gespeeld en wat waren je sterkste / zwakste punten?
Ik heb altijd op het middenveld gespeeld, meestal mid-mid zoals dat vroeger heette, ik had een erg goed loopvermogen, een hard schot en een goede pass, was erg gedreven, koppen was een wat mindere kwaliteit.

In alle elftallen heb je wedstrijden gespeeld, veel trainers en leiders gehad!
Aan welke trainer en/of leider heb je de leukste herinnering?
Aan trainer Jack van Stippent, hij had altijd mooie verhalen uit zijn indrukwekkende profperiode bij PSV.

Wat is je mooiste herinnering bij Baardwijk?
Ik ben in mijn jonge jaren 3x kampioen geworden met het eerste elftal, het laatste kampioenschap was toen promotie naar de 2e klas in 1978, het team waar later mijn zonen Freek en Joep in speelden presteerde dat ook in 2016, beide elftallen lukte het jammer genoeg maar 1 jaar om in die klasse te spelen.

Verder blijven het 90 en 100 jarig bestaan van onze club fantastische herinneringen.

Als je nog één keer een wedstrijd mocht voetballen, en opstellen met wie je gevoetbald hebt, of wie je getraind of begeleid hebt, of bewondering voor hebt, hoe zag jou Baardwijk team er dan uit?

Ik heb zolang in de selectie gespeeld en ben tot nu toe nog steeds betrokken bij de selectie
van Baardwijk dat het erg  moeilijk is om hier een keuze in te maken.

Opstelling / formatie: 1-4-3-3
Keeper: Thom van Beek
Verdediging: Tonnie Coenen, Marniek Pullens, Ron Heuverling, Bart Rombouts

Midddenveld: Freek Klerx, Nico Klerx,  Joep Klerx
Aanvallers: Ben Janssen, Jan Klerx, Tom Sleenhoff

Op dat je niet iedereen op zal kunnen stellen mag je nog reserves opnoemen:
Reserves : Appie Gorong, Johan Steenbeek, John van Suntenmaartensdijk, Delano Boezer.

Trainers, leiders, verzorgers, materiaalman zouden zijn:
Technische Staf:
Andre van Mosselveld (in de jeugd) Ruud van de Heuvel of Patrick Berkelmans als trainers, Gerard van Esch (jeugd), Ad Schalken en Ron Heuverling als leiders, Hans Sleenhoff en Tom Krooswijk (verzorgers), Gerrit van Suntenmaartensdijk, materiaalman, en niet te vergeten Theo van Brunschot of Theo Kuypers als grensrechters.

Wie is (zijn) de Allerbeste voetballer(s) van Baardwijk die je in 57 jaar op de velden van Baardwijk hebt gezien en waarom?
Ik ga hier een diplomatiek antwoord op geven, we hebben hele goede spelers gehad en hebben we nog, iedereen heeft zijn eigen specifieke kwaliteiten, die samen een team vormen, de ene kan niet zonder de andere.

Wie is de keeper die jij het meeste hebt kunnen leren c.q. is de keeper waar jij veel plezier hebt beleefd tijdens de trainingen?
William van Litsenburg was als keeper al wat ouder toen hij bij Baardwijk kwam, ik hoefde hem dan ook geen keepen meer te leren maar “onderhouden” zoals dat in “vaktermen” heet, ik heb nog nooit zo’n fanatieke kerel meegemaakt, elke training geen 100% maar 200%  ervoor gaan.
Thom van Beek en Patrick Coenen waren wat rustiger in de trainingsarbeid, wel hele goede keepers.
Een van de huidige keepers Bart van Heesch is erg leergierig en ontwikkelt zich goed, daarnaast is hij super fanatiek, het is dan ook fantastisch om met hem te werken.

Wat is de leukste anekdote van jou bij Baardwijk?
We moesten in Zundert spelen, vanwege het slechte weer werd deze wedstrijd halverwege gestaakt. De 2e helft mocht ’s-Avonds gespeeld worden want Zundert had toentertijd al een lichtinstallatie.
Wij met de bus naar Zundert, 10 minuten gespeeld toen viel het licht uit, dus weer gestaakt Teleurgesteld de bus in richting huis, echter met een tussenstop bij een café waar een orgel in stond en wat blonde dames rondliepen, maar goed dat ’t licht daar niet uitviel, verder was het een geluk dat we met de bus waren.
De derde keer werd de wedstrijd gelukkig uitgespeeld, wel daarna nog even het café aangedaan natuurlijk.

Wat is jou standpunt tijdens deze Coronacrises?
Het is natuurlijk een hele vervelende crisis op allerlei gebied en voor iedereen, ik denk wel dat we het samen nu aardig onder controle hebben en hopelijk ook zo houden.
Verder hoop ik dat iedereen die qua gezondheid, financieel of op een ander vlak getroffen is hier goed van hersteld en positief de toekomst tegemoet kan gaan.

Met wie zou v.v. Baardwijk volgens jou Kennis moeten maken?
Dennis Vos

Wil je nog iets kwijt over v.v. Baardwijk?
We hebben naar mijn mening een fantastisch leuke (familie) club met leden die naast het voetballen ook opstaan als er iets gedaan moet worden en die onder leiding van een jong bestuur met als voorzitter Dennis Vos samen bezig zijn om “ons Bork” op sportief gebied en qua accommodatie toekomstbestendig te maken.