Baardwijk JO9-1 pakt onverdiend de winst na thriller tegen RKDVC JO9-2

RKDVC JO9-2

Onder 9 zaterdag, JO9-1, 2e klasse 13

4 maart 2017 9:00

Na twee opeenvolgende zeges stond de wedstrijd tegen RKDVC op het programma. Vooraf hadden we al het idee dat dit wel eens één van de sterkere ploegen van de competitie zou kunnen zijn. En niets was minder waar.

We begonnen in onze gebruikelijke opstelling. RKDVC mocht aftrappen en meteen was duidelijk dat deze ploeg echt wilde voetballen. De bal werd goed rondgetikt en daar hadden wij moeite mee. Het was dit seizoen nog niet eerder gebeurd dat de tegenstander duidelijk beter was dan wij, dus dat was even wennen. Talha en Jayson moesten duidelijk wennen aan dit hogere niveau en hadden het moeilijk. Ook Kay kwam niet aan voetballen toe, omdat hij geen centimeter ruimte kreeg van de verdediging van onze tegenstander. De eerste kansen waren voor onze gasten uit Drunen. Maar ondanks een paar open schietkansen werden die kansen niet benut. Twee keer werd er finaal over de bal heen gemaaid. Gelukkig voor ons. Toch deed Baardwijk het heel behoorlijk. We probeerden mee te gaan in het spel van RKDVC, door ook samen te spelen en hard te werken. En het lukte regelmatig om onze tegenstander vast te zetten. Ongeveer halverwege de eerste helft kon Kay de bal door goed storend werk bij Talha bezorgen. Talha zag Stefan vertrekken en met zijn chocoladebeen gaf hij een fantastische steekbal door het hart van de verdediging van RKDVC. Stefan was al vertrokken en had net voldoende snelheid om de aanstormende verdedigers van zich af te houden. Met een bekeken schuiver scoorde hij de 1-0. Eigenlijk was dit tegen de verhouding in, want RKDVC had wel een licht overwicht. RKDVC deed er een schepje bovenop en we kwamen onder zware druk te staan. Diverse goede aanvallen volgden, maar onze verdediging stond als een huis. Ted en Dilano waren niet te passeren. Ze bleven goed naar de bal kijken en hielden hun tegenstander ook goed in de gaten. Ook werd er niet zoals vorige week met twee man naar de bal toegelopen, maar hielden ze beiden goed hun eigen man in de gaten. Een paar keer werden ze toch geklopt, maar door uitstekend uitkomen van Kaj kon een gelijkmaker voorkomen worden. Met hangen en wurgen haalden we de rust met een 1-0 voorsprong.

In de rust zag ik alleen maar rode hoofden van de inspanning. Dit was andere koek! Onze jongens moesten nu echt aan de bak. Er moest hard gewerkt worden en dat viel even tegen.

Stefano was vandaag niet helemaal fit en werd in de rust naar de kant gehaald.

De tweede helft liet hetzelfde spelbeeld zien. RKDVC ging wanhopig op zoek naar de gelijkmaker. En Baardwijk kon alleen maar tegenhouden. Onze voorhoedespelers werden keer op keer afgetroefd door de snelle verdedigers van RKDVC. Doordat zij vroeg druk op de bal zetten, kwamen wij niet in ons spel. We wisten daar maar moeilijk mee om te gaan. Het resulteerde in veel blinde lange ballen naar voren. De druk werd erg groot, maar onze verdediging gaf geen krimp. Telkens als we dachten dat de gelijkmaker zou vallen was Ted of Dilano er net op tijd bij om het schot te blokken of om de bal weg te roeien. Ook Kaj had nog een paar erg goede reddingen in huis. Zo bleef het lang 1-0 in ons voordeel. RKDVC bleef komen, maar je merkte dat de vermoeidheid toesloeg. De middenvelders kwamen niet meer mee terug en zo kregen wij wat meer ruimte om te voetballen. Stefano was inmiddels weer in het veld gekomen. Met zijn dynamiek kregen we weer wat meer vat op de wedstrijd. Er kwamen ook kansen voor ons. Stefan kreeg de bal door goed doorzetten van Jayson. Hij bleef goed kijken en legde de bal af op Kay. Helaas ging het schot van Kay net naast. Anders zou dat de beslissing zijn geweest. Niet veel kwam de bal via Talha bij Stefano. Hij speelde de bal op Stefan en die kon ongehinderd doorlopen op de keeper. De keeper bleef op zijn lijn staan en Stefan kon de bal bijna in het doel lopen, maar besloot hem er toch maar in te tikken. 2-0. Wedstrijd op slot, drie punten in de tas. Zo leek het tenminste. Direct na de aftrap stoomde RKDVC weer op naar voren. De bal werd met wat gefrommel richting de goal gebracht, waar Kaj iets te lang twijfelde en de bal onder hem door de goal in rolde. De spanning was weer helemaal terug. Met nog een paar minuten te gaan was het vrouwen en kinderen eerst. We gaven echter geen kans meer weg en uiteindelijk trokken we de winst over de streep. We hebben met zijn allen keihard gewerkt voor deze drie punten. De eerlijkheid gebied te zeggen dat we vandaag wel geluk hadden dat onze tegenstander de kansen die ze kregen niet afmaakte. Ze hebben er genoeg gehad. We hebben vandaag gezien dat we in deze competitie van begin tot eind keihard zullen moeten werken om de wedstrijden te blijven winnen. En dat is maar goed ook. We zullen ook moeten proberen om meer samen te gaan spelen onder druk. Dat kunnen we al best goed, maar als de tegenstander wat feller en wat sneller is, zie je dat het lastig wordt. Gelukkig kunnen we in deze competitie meer van dit soort wedstrijden verwachten. Daar worden we alleen maar beter van.