Baardwijk JO9-1 houdt titelkansen in leven na winst in derby.

WSC JO9-2

Onder 9 zaterdag, JO9-1, 2e klasse 13

15 april 2017 8:30

Met nog twee wedstrijden voor de boeg was de titelstrijd nog helemaal open. Bij winst hadden we alles nog in eigen hand. Bij een gelijkspel of verlies was de titelstrijd waarschijnlijk gelopen. Of koploper DESK moest nog ergens punten laten liggen. Maar dat leek niet waarschijnlijk.

De opdracht was dus simpel: winnen. Tijdens de warming-up leken de meesten van ons nog wat last te hebben van het vroege tijdstip. Dus zagen we ons genoodzaakt om de boys even op scherp te zetten in de kleedkamer. Uiteindelijk stonden de neuzen dezelfde kant op en was het duidelijk wat er vandaag van onze spelers verwacht werd.

Wij mochten aftrappen. Vanaf het begin was het allemaal een beetje tam. Net als vorige week. Weinig beleving, weinig felheid en veel balverlies. Ballen kwamen niet aan en dribbels mislukten. Onze tegenstander deed het niet veel beter en het niveau van de wedstrijd was daardoor niet bijster hoog. Vorige week werden we wakker geschud door een tegendoelpunt. Dat was vandaag niet het geval. Gedurende de eerste helft waren er wat kansjes over en weer, maar echt grote kansen bleven uit. Beide ploegen beschikten over een uitstekende verdediging, zodat de meeste aanvallen al in een vroeg stadium werden afgeslagen. De kansjes die er kwamen bestonden dan ook voornamelijk uit afstandsschoten. Maar daar waren beide keepers niet echt van onder de indruk. In de eerste helft werd niet gescoord en was, los van de spanning, niet echt vermakelijk voor de neutrale toeschouwer.

Tijdens de rust kwam het besef bij de spelers dat we uit een ander vaatje moesten gaan tappen als we kampioen wilden worden. Als het voetballend even niet lukt, kun je altijd nog je stinkende best doen en werken als een paard om toch een goed resultaat neer te zetten. En dat is precies wat er gebeurde in de tweede helft.

Baardwijk zette vanaf de aftrap direct druk op de bal wat resulteerde in een overwicht voor ons. Er werd verschrikkelijk hard gewerkt en gebuffeld door iedereen. Ook de jongens van de JO9-2 deden niet onder voor de rest en renden hun longen uit het lijf. En ook werd het veldspel beter. We wisten elkaar weer beter te vinden en er werden weer goede aanvallen opgezet. Toch bleef WSC gevaarlijk met enkele snelle spelers die er regelmatig goed uitkwamen. Bij één van deze uitvallen was er een miscommunicatie tussen de verdediging en de keeper, waarbij de bal bijna het doel in rolde. Gelukkig wist Kaj de bal ternauwernood voor de lijn te pakken. Dat was even schrikken. Niet veel later besloot Ted op avontuur te gaan. Hij pikte de bal halverwege onze helft op en begon aan een indrukwekkende solo. Met nog één man voor zich wipte hij de bal over de voet van de tegenstander heen en kon alleen op de keeper af lopen. Ted hield het overzicht en gaf de bal breed op de geheel vrijstaande Berat. Berat aarzelde geen moment en schoot de bal fantastisch tegendraads binnen:

0-1! Op dat moment een verdiende voorsprong. WSC liet het er echter niet bij zitten en probeerde met man en macht de gelijkmaker te forceren. Helaas kwam die er ook. Ongeveer vijf minuten voor tijd. De bal werd “getelefoneerd” ingespeeld. Een WSC speler kon de bal oppikken en opstomen naar onze goal. Kaj redde nog wel, maar de rebound werd keurig ingeschoten en zo stond het ineens 1-1. Nog 5 minuten moesten we vol aan de bak om de winnende goal te forceren. Nogmaals werden de mouwen opgestroopt en gingen we vol overgave op zoek naar de verlossende goal. En die kwam er! Een dribbel van Stefan werd onderbroken en weggewerkt. De pass was niet goed en Stefano kon de bal tegenhouden. De bal kwam bij Dilano, die Stefan weer zag vertrekken. De pass was perfect en Stefan had al gezien dat Kay helemaal vrij voor de goal stond. Omdat de pass van Dilano perfect was kon Stefan de bal in één keer doorspelen naar Kay. Hij nam de bal keurig aan en schoot gedecideerd de 1-2 binnen. Er volgde een enorme ontlading bij de spelers, begeleiding en supporters. Dit is te zien op een filmpje dat rondgaat op de sociale media. Nu was het zaak om de boel dicht te houden achterin. Dat lukte en de goed leidende scheidsrechter van dienst blies voor de laatste keer. Dus was er winst voor ons in deze zeer spannende maar ook zeer sportieve wedstrijd. De drie punten zorgen ervoor dat we nog steeds in de race zitten voor het kampioenschap. De laatste wedstrijd zal de beslissing brengen. Na de meivakantie, op 6 mei, spelen we thuis tegen DESK JO9-1 om de titel. We hebben drie verliespunten meer, maar wij hebben een veel beter doelsaldo. Bij winst zijn we kampioen. Dan ga ik er even van uit dat DESK de inhaalwedstrijd wint. Nog één echte finale dus en dan kunnen we een (nu al) heel mooi seizoen afsluiten met de ultieme bekroning: het kampioenschap.